De bijna 70 ton zware machine werd in bedrijf genomen in Hellevoetsluis, waar Sagro met de sloop van schoolgebouwen en een sportcomplex met zwembad, het terrein bouwrijp maakt voor de volgende fase.
Basis voor deze nieuwe “demolition-machine” is de HITACHI ZX490LCH-7 rupsgraafmachine die voorzien is van de Isuzu 6WG1 dieselmotor met een motorinhoud van 15,6 ltr. en die dankzij DOC+CSF en SCR voldoet aan de Tier V emissienorm.
Sagro had een duidelijk plan bij de samenstelling van de machine. De machine moest voorzien worden van een hydraulische giekwissel, zodat in korte tijd kan worden gewisseld tussen een standaard graaffront en een driedelig sloopfront. Een los tussenstuk van 3 meter maakt het mogelijk om het driedelig sloopfront te verlengen naar een werkhoogte van maximaal 28 meter. Door het stuk van drie meter te monteren tussen het standaard graaffront wordt een semi long front gecreëerd. Uiteraard zijn al deze giekdelen voorzien van een transportframe. Het laden en lossen van het driedelig sloopfront incl. transportframe doet de HITACHI ZX490LCH-7 met het standaard graaffront.
De transportbreedte is altijd een lastig issue bij het vervoeren van deze machines. Om de machine op transportbreedte te krijgen heeft HITACHI standaard de mogelijkheid om deze mechanisch te versmallen naar 3730 mm. Pladdet bouwde de onderwagen om naar een hydraulische breedteverstelling. Op rupsplaten van 900 mm is de transportbreedte over de rupsplaten gemeten 3290 mm. Uitgeschoven is de breedte over de rupsplaten gemeten 4290 mm. In deze onderwagen werd tevens een zware kettingkist geïntegreerd.
Verder werd de cabine voorzien van een hydraulische kantelcabine en werd het originele ballastblok verzwaard en naadloos afgewerkt.
Daarmee was de lijst met opties nog niet compleet. Een watersproeisysteem met een hydraulisch aangedreven hogedruk waterpomp voorkomt stofoverlast tijdens sloopwerkzaamheden terwijl een camerasysteem zorgt voor optimaal zicht op het werk. De machine werd door Nijhuis voorzien van het Demolics systeem. Hiermee heeft de machinist zicht op een grafisch scherm waarin de hoogte en de vlucht van de slooptool en de hoek van de giek tenopzichte van de onderwagen wordt weergeven in relatie tot het veilige werkgebied. De machine werd verder nog voorzien van uitgebreide LED verlichting, Groeneveld centraal vetsmeersysteem, een BM-air overdrukinstallatie en een opklapbaar bordes aan de rechtse kant van de machine. Tot slot werd de machine gespoten in de kenmerkende Sagro bedrijfskleuren
De complete engineering en bouw van deze machine werd door Pladdet in eigen huis uitgevoerd. Hiermee laat Pladdet weer eens zien tot welke mooie dingen de “Zeeuws-Vlamingen” in staat zijn.
Pladdet bedankt Sagro voor het gestelde vertrouwen en het gunnen van deze bijzondere opdracht en wenst hen veel succesvolle werkuren toe met deze nieuwe investering.